Content als hart van uw vereniging
1 december 2015 om 11:18
Dat content een cruciaal gegeven is voor een vereniging, daar zijn de meeste verenigingsmanagers en –professionals in België al van overtuigd. Toch wordt er vaak nog te weinig aandacht aan besteed. Nathanëlla Monsaert, redactrice bij Community magazine, het vakblad van de verenigingsprofessional, geeft regelmatig opleidingen webschrijven aan verenigingen. Zij benadrukt het belang van goede content voor een vereniging.
Op welke manier zie jij dat verenigingen nog te weinig besef hebben van het belang van goede content voor hun vereniging?
“In Vlaanderen zijn er meer dan 650 beroepsverenigingen, sectororganisaties en federaties. Als journaliste bij Sectorlink volg ik hen dagelijks via hun website, RSS en mails. Slechts een twintigtal communiceert regelmatig. Van de andere hoor je nauwelijks iets of ze vergrendelen hun nieuwspagina op hun site zodat externen hun berichten niet kunnen lezen, terwijl die wel interessant kunnen zijn voor hen.”
“Federaties beseffen nog te weinig dat zij trendsetters zijn. Een paar maanden geleden heb ik een workshop gegeven over beroepsverenigingen en trends aan de hogeschool Gent. Toen besefte ik hoe belangrijk de informatie is die sectororganisaties en beroepsverenigingen verspreiden. Bijvoorbeeld de heisa onlangs rond de schippers: de Federatie Belgische Binnenvaart uitten hun ongenoegen en frustraties al via het internet begin februari, maar toen kraaide er nog geen haan naar.”
Welke fouten worden er zoal gemaakt bij het verspreiden van content of het opstellen van teksten?
“De meeste verenigingen richten zich in hun persbericht voornamelijk naar hun leden, eerder dan naar de pers. Hun teksten zijn moeilijk te begrijpen voor een buitenstaander, droog, zonder quotes, … waardoor die op het eerste zicht niet interessant lijken voor het grote publiek. Het klopt dat de media tegenwoordig inspelen op snel nieuws met een ontspannend en ludiek karakter en dat dat soms tegenstrijdig lijkt met de serieuze berichtgeving van sectoren. Maar ik vind dat beide te verzoenen vallen. Ik besef dat het enkel voor de grote organisaties mogelijk is om regelmatig persberichten te versturen. Toch is het jammer dat het overgrote deel van de beroepsverenigingen niet investeert in een duidelijke webpagina met basisgegevens zoals waarvoor de sector staat, wat ze voor hun leden doen en wie er achter de schermen werkt.”
“Ook laattijdigheid is iets waar ik mij aan stoor bij de berichtgeving door beroepsverenigingen en sectororganisaties. Beroepsverenigingen maken soms de fout om één dag op voorhand of op de dag zelf een persconferentie of evenement aan te kondigen. Dan wordt het nog moeilijk om mijn agenda vrij te maken. Ook vreemd is het feit dat sommige verenigingen pas enkele dagen na het evenement hierover communiceren.”
Waarom is het essentieel dat beroepsverenigingen, sectororganisaties en andere verenigingen met media leren omgaan?
“Journalisten ontvangen gemiddeld zeventig persberichten per dag. Veel berichten belanden dan ook snel in de prullenmand. Sommige beroepsverenigingen onderschatten de voordelen van media. Een krantenartikel waarin zij als bron naar voren treden, schept heel veel geloofwaardigheid bij leden, toekomstige leden, het publiek en de overheid.”
Zet uw organisatie nog niet voor de volle 100% in op goede content? Vindt u de relatie van uw organisatie met de media nog beter kan? En heeft u nog niet veel kaas gegeten van schrijven voor het web? Geen nood! 2Mpact helpt u op weg tijdens haar communicatieworkshops voor verenigingsprofessionals!